2005-09-11

Utvägar och stillbildsstudier,

Jag älskar det. Jag ska flytta dit jag ska bo där och åka runt bland tjärnar, barr och träbänkar vid utsiktsplatser. Jag ska vandra till den högsta punkten på alla berg och hitta min favoritsten och låtsas att det jag ser ut över är världen. Och jag ska skissa av den med mina ord. Jag svär, en dag.

-

Jag bäddade den här förbannade sängen och som jag bäddade den skall jag också ligga.

There is no easy way out, she said, surrounded by doors and green neon lights which stung her eyes so she could not separate one door from another, and she did not know if her feet touched the ground. He smiled and said, solutions come in different shapes, only he who is aware of that will be able to see the answer, even if it’s right under your nose. Then he jumped out tthe window, in one smooth move. She wanted to run up to it and look out, maybe she could find him flying towards the northern lights, but instead she backed. She stumbled on a doorstep and before she knew it she had fallen through one of the doors. When the back of her head hit the floor, she knew this way was not an easy one.

-

Ängen var vacker vid hennes fötter, och den svarta tjärnen framför dem stilla. När han dök i den från bryggan tog hon för sitt inre etthundraen bilder per sekund och klistrade upp dem i ett kollage på väggen i hennes hall. Tystnaden bröts för ett ögonblick innan den han sluka upp ljuden av hans kropps våldsamma kontakt med vattnet och lämna en tjärn i rörelse, bryggan guppade lätt och vattenringarna avanserade för att röra vid var vrå av vattenyta. Hon hann räkna till ettusennio sekunder av ödesmättnad tystnad, bilder från en studie av frusna fotografier på tjugotalet, innan ytan åter delades för hans uppenbarelse. Sakta simmade han, spegelbilden av deras idyll som åter hunnit lägga sig krusades och frövrängdes, krusades och förvrängdes, för var simtag. Ögonblicket han gick upp på gräset rätade sig tjärnan. Världen föll in i den och i det svarta skulle den vila. Inte ett ljud hördes, men en stillbildsstudie på sjuttonhundrasju bilder skulle pryda väggarna, avsaknaden av ljud.

1 kommentar:

Bengt Lorentzon (Lorre) sa...

Hej! Kul att läsa din blogg! Hälsningar, Lorre