2005-07-12

And the music, and the heat


Det här, en kille som ägnat en blogg åt att skriva om och lägga upp låtar av enbart svenska artister och band. Och han är amerikan. Jag skulle säga det till min kompis, som verkligen vägrar lyssna på svensk musik, och hon skulle tycka att han var fullständigt galen.
Helt jävla underbart, och en hel del bra musik.

Idag, har jag legat i solen och runnit bort. Ganska snart var jag dock tvungen att ta mig in igen, för att återfå min fasta form. Och för att äta kakor. Jag klarar inte av värmen.

-

När sommaren, den du tidigare älskat, och alltid, då tidigare år verkar ha glömts bort, sett fram emot, och dess hetta, ogenomtränglighet, trycker ned dig mot marken, och får dig att sitta, ligga, i fosterställning på badrumsgolvet, det skitiga offentliga, med vitnande knogar, gråtandes, över allt du kunnat göra, ty du har aldrig varit klarare, haft mer idéer, energi, i huvudet. Om du bara kunde koppla bort kroppen, som sviker dig så jävla hårt, you never did know what hit you, och du kan inte dricka, äta, hålla i en penna. Bara svära, förbanna, men ingen hör. Och du är fast.

Minns du, när du försöker tömma dig på hela ditt väsen, bli av med allt som det onda kan tänkas fästa på, förgäves, minns du då vintern? Den klara, med sin renande is, bitande kyla, den som kryper sig in till ryggmärgen och påminner dig att du lever, hindrar dig från att i ens ett ögonblick stanna, i det svindlande mörkret, som alla räds så fruktansvärt, varför. Och att allt det, som ryms i skogen, gömmer sig i mörkret, bland träd och skuggor, tvingar dig att snabba på dina steg, springa, känslan i benen. Minns att du, trots andnöden och kemikalierna, känner luften du andas in. Syret som forslas till cellerna. Hur dina fingrar, kallare än någonsin, brinner, när du kan använda dem.
Och tänk då, hur långt borta den är, alla månader, och där sitter du.


Du vet, vi svenskar har alltid varit duktiga på att lägga för stor vikt vid vädret.


-


"Gimme a ticket for an aeroplane

Ain't got time to take a fast train

Lonely days are gone, I'm a-goin' home

My baby, just-a wrote me a letter"


Inga kommentarer: