2005-06-06

Nationaldag


Idag är för popmusik, för att återknyta gamla band, för att drömma, för att skratta oansträngt och för att faktiskt anstränga sig. Ty det finns så mycket, och jag låtsas bara att jag flyter. Idag flaggar vi.

-

I've got a quote for you. I have no idea where it's from, but you gotta love it.

"Everyone else falls in love. I want to fly in love. Because falling in love will just pull me down, but flying will lift me up."

I wouldn't mind falling either though. Being pulled down, is it just me, or doesn't that seem neccessary, even beautiful? You know, the whole "no good without evil, no love without hate and no being lifted up without being pulled down"-speech.
Because isn't love falling, being devoted to someone, looking into somebody's eyes, drowning in them. What is that if not falling? It doesn't have to be a bad thing. Falling is what lifts you up.
But flying.. I would never dare to look down.

-

Det här är gammalt:

Jag undrar om något kan slå det här.
I så fall; ge mig bevis!

Inte för att jag har bråttom, vid någon punkt i ens liv kan det vara bra att inse, att dagarna ändå är räknade.

Men inte än, nej.

Än finns all tid, och även den är obetydlig.

(Som dina ögon, de finns bara där ändå. För att håna? Minna om att du är ett misstag. Eller kanske bara en kvarleva? Som en historiker dras till damm, jag kan inte låta bli. Du är för mig alltid mer, alltid mindre.)


Människan underskattar sig själv, vad hon är i stånd att känna. Styra. Hon tycks tro att hon är en bricka, eller än mer en punkt. Inte något annat än en konsekvens, och aldrig sin egen.

Saker sker, världen förändras. Hon intar, nej hon är alltid på sin plats, drar sina drag. För eller emot. Oavsett vem, hon är alltid en bricka. Ändå tillåts hon inte erkänna sig själv som en skapelse, ett instrument. Eller att hon själv kan reglera sitt flöde.

Hon är sitt eget verktyg.

Ja. Oavsett varför så är hon.

Men hon nyttjar inte detta, utan är bara. Som ett dammkorn!

Hon finner sig, önskar inte utforska. Ej kan hon heller glädjas.

Dumdristig!

Det är människan.


Inga kommentarer: